Sunday, November 1, 2015

Perancangan Majlis Walimah

Assalamualaikum semua....

kali ini saya nak kongsikan perancangan majlis walimah saya. Secara jujurnya agak cepat masa berjalan. Saya bertunang tanggal 31 Julai 2014 bersamaan 4 Syawal 1436H dan merancang bernikah pada 20 Februari 2015 bersamaan 1 Jamadiakhir 1436H. Dalam tempuh masa itu kami dan keluarga membuat perancangan. Disebabkan saya baru mula bekerja 1 Julai 2014, jadi tidak banyak simpanan saya. Dan kalian boleh jangkakan banyak perkara perlu dijimatkan. Antara perkara yang saya cuba untuk jimat dan perkara tak berapa nak jimat juga ada :

1. Hantaran

Dulang-dulang hantaran buat sendiri. Saya, ibu dan makcik berganding bahu menyempurnakan segala bagai gubahan hantaran. Hasilnya Alhamdulillah.






2. Guest Book & Wedding Prop

2 benda ni saya buat sendiri. Guest book saya pergi ke kedai buku cari kertas lukisan dan hardcover. Kemudian saya design ikut yang saya pandai. Beli reben, butang-butang... siap!!... Alhamdulillah. 
Prop pula saya design di adobe photoshop (buat biasa-biasa jer, nak design cantik-cantik tak kreatif mana). Hantar kedai print A3, gunting lekatkan dengan batang lidi tu... Done!!.. 





3. Kad Kahwin

kad kahwin seboleh-boleh saya cari yang murah dan cantik. Pilih design dan dia akan buatkan untuk kita.  Alhamdulillah dapat. Outlet di Muar, Johor. 





4. Hiasan di meja makan & Banting

Yang ini tak wajib pun, cuma biasa la perempuan nak yang cantikkan dan tak nampak kosong. Jadi, idea saya dan ibu guna apa yang ada. Mug terpakai dan lebihan kain felt. Ini lah jadi nyer... sticker tu saya juga design sendiri, print dan gunting sendiri.... hihi.... (kenangan sungguh)


Banting ni saya design sendiri... biasa-biasa sahaja... alhamdulillah dari tiada... hihi ..layan......



5. Goodies

Goodies ini niat di hati nak beri yang special untuk kenalan terdekat. Tapi ikut baget la ya. Saya minta tolong adik kesayangan Sofia... kebetulan baru habis SPM, sedang tunggu keputusan. Jadi, saya gunakan sehabis baik kann... hihi... Dia tolong buatkan reben dan cookies. Alhamdulillah nice. Dan saya juga tempah kad doa. 



Maaf la.. cookies tak sempat nak ambil gambar. Just bekas kecil, atas bekas lekatkan sticker yang sama macam hiasan atas meja. 

6. Pelamin Nikah

Haaa... pelamin nikah ni konon-konon nak tempah la..(maklum la anak sulung). tapi harga agak mahal la..dalam RM500++  jadi ibu saya decide nak buat sendiri dengan makcik-makcik saya dan sibling laa... hasil nyer ini.... simple sahaja but nice ..alhamdulillah...


7. Pelamin, Jurugambar, Kek, DJ dan kompang

Baik lah... yang ini pula tak berapa nak jimat... tapi alhamdulillah masih dalam baget. Pelamin Utama dan photographer.




Alhamdulillah sangat berpuas hati. Saya ambil package yang ada baju pengantin, pelamin, hiasan meja beradap, makeup 2x dan termasuk bunga kat tangan tu, bantal duduk nikah.......


Manakala gambar-gambar perkahwinan di ambil oleh dua pupu saya dan kawan dia... 


(Dress nikah ni mak cik saya buatkan... manik juga... terima kasih tak terhingga.. Bik Lin & Mak Andak...)

Kek 3 tingkat ini, isteri sepupu saya buatkan. Alhamdulillah boleh la nak tolong-tolong perniagaan saudara sendiri kann.. 

FB : Qaleesya





DJ pula, saya ambil kumpulan nasyid dan ada qasidah la juga, mereka ini daripada Kampung Raja, Pagoh, Muar, Johor. Contact no. ustaz ni tak jumpa la... maaf...


Kompang pula dari kampung sebelah. Kampung Meranti Sundai. Abah yang uruskan. Alhamdulillah....




Akhir Sekali,... pengapit yang sangat baik hati... sahabat sekolah dan sahabat matrik... Aqilah dan Fariz...  serta bridesmaid yang sempoi,,, Zaimah, Haizah, Ainon & Hanani ................terima kasih korang!!...




Semoga Allah merahmati pernikahan ini... 

Terima kasih sudi membaca.. ^_^

~ Wassalam ~

No comments:

Emosi seorang Ibu

Bismillah Hai semua, happy holiday.... Gembiranya zati lihat sahabat-sahabat Zati berjalan sana-sini. Ada yang berjalan ke luar negara d...