Wednesday, March 12, 2014

Jemu


Kadang-kadang akan ada rasa jemu,
Jemu dengan rutin harian,
Perkara yang sama diulang-ulang,
Adakala batin menjerit minta dilepas.

Manusia diberi akal dan daya,
Fikiran yang hebat akan merencana,
Di luar kotak cuba dirungkai,
Agar perilakunya tidak sia-sia.

Corakkan rutin dengan perkara indah-indah,
Dengan memberi, berkongsi dan menerokai,
Kerana insan itu dalam nilaian Ilahi,
Proses nilaian yang memaknakan diri,
nilaian yang akan diberi syurga yang tinggi,
bukan semata-mata mengejar duniawi,
yang mungkin esok kita akan pergi,
bertemu di negeri akhirat yang abadi.

120314
Nurul Izzati Atan
UTM Skudai

Sunday, March 9, 2014

Menghalau Keresahan

Assalamualaikum...
Bismillah..

Semalam Malaysia dikhabarkan dengan kehilangan pesawat MH370... Allahuakbar,..tragedi ini menggemparkan seluruh dunia. Misi mencari dan menyelamat masih dijalankan. Mohon doakan kalian agar segala urusan dipermudahkan dan berjalan lancar. Semoga keluarga mangsa diberi ketabahan dalam menempuh ujian ini. 



Saya hendak berkongsi sebuah sajak. Ayah kepada sahabat saya yang menukilkan sajak ini. Subhanallah sangat mengagumi beliau. 

Menghalau Keresahan

Cuaca begitu panas sekali
Sudah lama tidak hujan
Ada keresahan di istana keadilan
Untuk sekian kali
Tabung surau dipecahkan lagi
Sebuah kapal terbang tiba-tiba hilang
Dan sukar dikesan
Sehingga kini
Kita masih mengharap keajaiban
Menghalau resah dari kehidupan
Dengan harga barangan
Yang tidak berketentuan
Dengan beban fikiran
Yang sering dipertikai
Anak-anak menjadi tidak keruan
Guru sekolah
Sudah keletihan
Ibubapa masih mengharap
Turunnya hujan
Kemakmuran.



Salam Kasih Sayang
Semoga kita sentiasa di dalam rahmat dan kasih sayang Allah.

Thursday, March 6, 2014

InsyaAllah

Bismillahirrahmanirrahim....

Sudah lama kiranya saya tidak berkongsi sesuatu di blog ini. Entry kali ini saya hanya nak kongsikan tentang perkataan atau kalimah InsyaAllah...Pandangan ini daripada seorang hamba Allah yang sangat hebat saya kira. Kerana beliau telah banyak mengarang buku-buku Islamik. Hilal Asyraf...

Jom kita baca...

*********************************************************

Saya sering dianggap tidak serius dalam berjanji kerana pada akhir kalam saya dalam berjanji, saya letakkan kalimah "InsyaAllah".

Mungkin sudah jadi resmi orang ramai bahawa bila kata "InsyaAllah" seakan menandakan ketidak pastian. Saya juga asalnya begitu. Hinggalah pemilik kedai alat tulis di Jordan menyedarkan saya.

Saya nak fotostat kertas di kedai beliau. Saya pun cakap: "Pakcik, saya nak fotostat kertas ni."

Kemudian pakcik itu cakap: "Cakaplah InsyaAllah."

Saya hairan: "huh? Kenapa? Saya memang betul-betul nak fotostat kertas ni."

Pakcik itu cakap: "Iya, sebab itulah kena cakap InsyaAllah. Biar Allah izinkan kamu fotostat kertas ini. Tanda kamu sungguh-sungguh nak fotostat kertas ini. Itu adalah Doa."

Peristiwa itu mengubah perspektif saya terhadap kalimah "InsyaAllah".

Dan masa saya nak uruskan passport saya sebelum pulang ke Malaysia, sekali lagi saya diingatkan juga oleh pengecop passport saya. Penjaga itu tanya:

"Kamu nak pergi mana ni?"
"Balik Malaysia."

Suasana senyap seketika, sambil penjaga itu terus memandang saya.

Kemudian penjaga itu bersuara: "Katalah InsyaAllah."

Saya baru perasan yang saya lupa menyebutnya, lantas berkata: "Ah, InsyaAllah." Sambil tersenyum-senyum.

Rupa-rupanya penjaga itu tunggu saya sebut InsyaAllah, tanda saya memang sungguh-sungguh nak sampai ke Malaysia, mendoakan perjalanan saya agar saya benar-benar diizinkan Allah untuk sampai. Sungguh saya rasa terdidik.

Itu menyebabkan hingga ke hari ini, saya memang suka sebut insyaAllah. Pada saya, di dalamnya ada keseriusan untuk berusaha keras merealisasikan janji dan ada juga pergantungan penuh kepada Ilahi. Ia seiring dalam sebuah kalimah.

Namun saya faham kenapa kalimah ini dipandang 'tidak meyakinkan'.

Saya ada banyak kisah fasal InsyaAllah di Malaysia. Saya pilih satu sahaja.

1 - Saya berjanji dengan fulan bin fulan ini untuk bertemu pada sekian hari dan sekian jam. Fulan bin Fulan berkata - "InsyaAllah nanti ana datang."

Sampai pada hari yang ditetapkan, pada jam ditetapkan, orang yang ditunggu tak datang-datang. Kemudian barulah datang SMS: "Akhi, ana tak dapat datang ni. Ada urusan lain."

"Enta kan dah janji dengan ana tempoh hari?"
"Eh, ana cakap InsyaAllah je."

Dan peristiwa sedemikian berlaku banyak kali.

Memang padanlah orang kita mudah tidak yakin bila orang menyebut "InsyaAllah".

Muhasabah.
Sekadar berkongsi.

*********************************************************

Allah berfirman di dalam Surah Al - Kahfi (ayat : 23-24) yang membawa maksud:

" Dan jangan sekali-kali engkau menyatakan terhadap sesuatu, ' Aku pasti akan melakukan itu esok pagi '. Kecuali dengan menyatakan InsyaAllah. Dan ingatlah kepada Tuhanmu apabila engkau lupa katakanlah, 'Mudah-mudahan Tuhanku akan memberiku petunjuk kepadaku agar aku yang lebih dekat kebenarannya daripada ini ". 


Oleh itu, saya menasihati dan memperingatkan diri saya dan kalian juga agar memperbetulkan niat kita, akhlak dalam berbicara, serta meletakkan Allah dalam segala perkara yang kita lakukan. InsyaAllah iaitu dengan izin Allah, maka berazam lah bersungguh agar kita menggunakan kalimah ini dengan sebaiknya. Jangan diremehkan atau dipersendakan. Ubah cara kita berfikir dan niatkan kerana Allah. 

Semoga berkongsian ini bermanfaat dan dipraktikkan dengan sebaiknya. 

Salam Kasih Sayang Semua...(^_^)

Perjuangan

Bismillah... Semasa perjalananku ke universiti, sempat aku mendengar bicara seorang ilmuan. Tokoh Maulidur Rasul Peringkat Kebangsaan 20...