Wednesday, September 28, 2011

Bersangka Baik Sesama Insan

Nasihat Syeikh Abdul Kadir Al-Jailani.
Berikut adalah tips dari Syeikh Abdulkadir Al Jailani untuk sentiasa bersangka baik sesama insan.

Jika engkau bertemu dengan seseorang, maka yakinilah bahawa dia lebih baik darimu
Ucapkan dalam hatimu :
"Mungkin kedudukannya di sisi Allah jauh lebih baik dan lebih tinggi dariku".

Jika bertemu anak kecil, maka ucapkanlah (dalam hatimu) :
"Anak ini belum bermaksiat kepada Allah, sedangkan diriku telah banyak bermaksiat kepadaNya. Tentu anak ini jauh lebih baik dariku"..

Jika bertemu orang tua, maka ucapkanlah (dalam hatimu):
"Dia telah beribadah kepada Allah jauh lebih lama dariku, tentu dia lebih baik dariku."

Jika bertemu dengan seorang yang berilmu, maka ucapkanlah (dalam hatimu):
"Orang ini memperoleh kurnia yang tidak akan kuperolehi, mencapai kedudukan yang tidak akan pernah kucapai, mengetahui apa yang tidak kuketahui dan dia mengamalkan ilmunya, tentu dia lebih baik dariku."

Jika bertemu dengan seorang yang cerdik sungguh., maka katakanlah (dalam hatimu) :
"Orang ini bermaksiat kepada Allah kerana dia cerdik sungguh. (tidak tahu), sedangkan aku bermaksiat kepadaNya padahal aku mengetahui akibatnya.
Dan aku tidak tahu bagaimana akhir umurku dan umurnya kelak. Dia tentu lebih baik dariku."

Jika bertemu dengan orang kafir, maka katakanlah (dalam hatimu) :
"Aku tidak tahu bagaimana keadaannya kelak, mungkin di akhir usianya dia memeluk Islam dan beramal soleh. Dan mungkin boleh jadi di akhir usia diriku kufur dan berbuat buruk. 

Tak rugi kita bersangka baik terhadap insan daripada kita bersangka buruk yang boleh mendatangkan dosa. Sematkan kedalam hati agar iman akan bertambah,aqidah dan akhlak juga akan terjaga.InsyaALLAH.

Andai dirimu teruji dengan ujian yang tak disangka-sangka, dahulukan dengan sangkaan baik. agar hatimu lapang dan terjaga. ikhlaskan segalanya dan maafilah mereka. Dengan memaafkan seseorang hati akan menjadi lapang dan tenang. Serahkan semua pada pemilik segala. InsyaAllah dipermudahkan segala urusan mu.



"Ya Rahman, kuatkan diri ini hadapi ujian Mu,....mungkin ada hikmah yang tersembunyi dan hanya Engkau yang mengetahui,....bimbinglah hatiku ke jalan yang Kau redhai"

sumber : halaqah.net

Friday, September 16, 2011

JiWa Ku,...bErSaMa UTM

Assalamualaikum,...

alhamdulillah syukur,.....sudah hampir seminggu aku berada di bumi UTM ni,....bagi meneruskan perjuangan menuntut ilmu,...di bumi Allah ini,.....



Alhamdulillah semua subjek da dpt daftar dengan baik,....alhamdulillah walaupun agak serabut dengan jadual waktu kelas,..semua baik-baik insyaAllah,....cuma agak sedih sedikit tidak bersama sahabat-sahabat se seksyen (seksyen 04),..rindu dgn mereka,....walaupun tak sekelas,....kami masih jumpa kat kuliah besar,....terubat rindu bergurau dgn mereka,.....(^_^),...syukur juga bila dpt sekelas ngan seksyen lain,...dapat pengalaman baru,....bergaul dgn yang lebih dewasa,...
cuma terasa diri muda sedikit la,....hehe,..(^_^),....


~ kenangan bersama SPH 04~

rasa macam tak percaya diri ini kembali lagi untuk menuntut ilmu,....alhamdulillah Allah memberi peluang lagi untuk kita terus menimba ilmu dan memanfaatkannya sebaik mungkin,....insyaAllah semester ni ambil 8 subjek = 16 jam kredit,.....

SPP3042 KAEDAH PENYELIDIKAN DALAM PENDIDIKAN
SPE3002 PERDAGANGAN DAN KEUSAHAWANAN
SPE3022 INDUSTRI DAN PTV
SPL1022 ASAS ELEKTRIK
SPL3002 PERKHIDMATAN BANGUNAN: PERPAIPAN
SPL3212 HORTIKULTUR HIASAN
SPL3412 APLIKASI KOMPUTER GRAFIK
SPL3422 KAJIAN KONSUMER & AMALAN

Alhamdulillah semester ni ada dalam 2 , 3 orang pensyarah yang pertama kali,,...aku belajar dengan mereka,.....melihat mereka sangat bersemangat ketika mengajar,.....itulah satu semangat atau spirit yang wajar dicontohi,....sebagai bakal pendidik suatu hari nanti insyaAllah,......

Ya Rahman,.. rahmatilah guru-guru hamba, pensyarah-pensyarah hamba,..serta yang pernah mendidik hamba selama ini,....

alhamdulillah masuk ke Perpustakaan Sultanah Zanariah ,...PSZ singkatannya,..buat pertama kalinya bagi semester baru ni,......tetiba nak cari buku kat portal PSZ terlupa kata laluan pula,....kelakar pun ada,....huhu,.......macam mana boleh terlupa,....
recall,...

recall,...

recall lagi,...

alhamdulillah,...buku yang dicari berjaya dijumpai,...(^_^)


insyaAllah next entry cerita mengenai mini lanskap,...(salah satu projek jgk,..)

pesanan buat diri : siapkan assignment sebaiknya,...jangan suka menangguh kerja,...nanti padah,.....cekalkan hati dan bersungguh la dalam menutut ilmu,.....kerana ALLAH...

Perjuangan

Bismillah... Semasa perjalananku ke universiti, sempat aku mendengar bicara seorang ilmuan. Tokoh Maulidur Rasul Peringkat Kebangsaan 20...