Saturday, December 17, 2011

CeRiTa HaTi

Bismillahhirrahmanirrahim,...

Assalamualaikum,....

terasa letih,..penat,..semua ada,..pening kepala,....hanya padaNya tempat mengadu sebaik-baiknya,..kan semua,....insyaAllah moga diri ini sentiasa ceria dan bersemangat,...tengah-tengah letih nie,...ternampak sahabat FB yang like lagu cerita hati dari hafiz hamidun,....Allahuakbar,...rasa terbang seketika penat ini menatapi lirik lagu nya,...



Semalam yang telah pergi
Menghilang tanpa jejak
Membawa bersama cereka
Duka dan ketawa

Dan kini ku mencari
Kalau masih ada kesan
Yang terus tersisa di dada
Pantai permainan

Jalanan yang panjang
Bersimpang haluan
Bagai pentas luahan rasa
Tiada sempadan

Pada awan biru ku melakar kata-kata
Pada langit cerah ku panah semua cerita
Dengarlah mentari suara hatiku menyanyi
Bertebangan jiwa merentasi pelangi

Gerimis menitis gugur membasahi bumi
Bagai menangisi sebuah cerita hati
Andai kau fahami semua hikayat pendeta
Seribu tahun kau pasti bisa setia ke alam syurga

Mungkin ada esok
tuk ku ukirkan kalimah
Menjadi arca pembuktian
Pengabdian cinta

wahai diri,..kuatkan diri dalam hadapi semua ini,..semangat untuk menyiapkan semua tugasan-tugasan kuliah,....insyaAllah Allah bersama-samamu....


"Bukankah kami telah melapangkan dadamu (Muhammad)? dan kami pun telah menurunkan bebanmu darimu, yang memberatkan punggungmu, dan kami tinggikan sebutan namamu bagimu. maka sesungguhnya bersama kesulitan itu ada kemudahan, sesungguhnya bersama kesulitan itu ada kemudahan. maka apabila engkau telah selesai (dari suatu urusan) tetaplah bekerja untuk urusan yang lain dan hanya kepada Tuhanmulah engkau berharap"
(surah al-Insyirah)

PraKtikaL

Assalamualaikum,...


Alhamdulillah syukur,...syukur,..alhamdulillah masih diberi nafas untuk menghirup udara pemberiannya,...masing-masing status di FB sahabat-sahabat tentang keputusan penempatan latihan mengajar yang akan kami jalani insyaAllah tahun hadapan pada bulan 3 insyaAllah,.....


Alhamdulillah syukur dapat sekolah yang dipilih,....SMK TUN PERAK, MUAR.....sekolah ini merupakan sekolah lamaku,...sebenarnya diri ini tidak mengetahui tentang mengapa dan mengapa hatiku tetap dengan sekolah ini,...rahsiaNya sukar untuk diri ini menyingkap,....sampaikan ada hati yang ku guris,..terluka,...ujian yang tak pernah ku sangka,....berjanji untuk bersama praktikal,..namun ia semua bukan pintaku teman.....sehebat mana perancangan kita,...kepada dialah juga kita berserah dan dialah juga perancang yang terbaik,....insyaAllah tersembunyi 1001 hikmah yang kita tak mengetahui......itu yang ku harap engkau mengerti teman,....maafkan diri ini teman,....


Doa yang tak pernah putus akan engkau mengerti situasi sebenar ku panjatkan,....pergantungan padaNya ku pertingkatkan,....alhamdulillah..alhamdulillah,...alhamdulillah,.....akhirnya engkau mengerti teman,..bersyukurku tidak terhingga akan itu,...alhamdulillah,....walaupun ia pahit untuk diri ini lalui,..insyaAllah percaya ku padaNya akan ada hikmah disebalik semua ini,.....moga dirimu sentiasa,..sentiasa di bawah rahmat dan kasih sayangNya,...amin,....(^_^)
insyaAllah itu lah yang terbaik buat kita,......


kita tidak mengetahui apa yang terbaik untuk diri kita sendiri. Kita hanya penerima, kita BUKAN Pemberi. Yang memberi ialah Allah, dan Allah menegaskan apa yang diberikanNya untuk kita adalah baik belaka. Namun akal kita tidak akan mampu mengetahui rahsia di sebalik yang pahit, pedih dan sakit. Mahunya yang manis-manis sahaja. Apatah lagi nafsu.....ia akan memberontak apabila terjadi sesuatu yang berlawanan dengan kehendak tabienya.



jika yang diharapkan berlaku,syukur. Namun sekiranya berlaku sesuatu yang tidak dijangka dan tidak disangka....bersabarlah. Belum tentu itu satu keburukan. Seringkali keberkatan, kebaikan dan kejayaan dibungkus oleh takdir kepahitan, kerugian dan kegagalan. Seringkali, kita gagal melihat hakikat ini ketika ia sedang berlaku.....namun apabila sedikit masa berlalu barulah kita sedar, rupa-rupanya Allah takdirkan kita berundur ke belakang untuk mengambil lajak bagi melonjak lebih tinggi dan lebih jauh ke hadapan....
-Ustaz Pahrol Mohamad Juoi-




يا حيّ يا قيّوم برحمتك أستغيث أصلح لي شأني كلّه ولا تكلني إلى نفسي طرفة عين..
Ya Allah janganlah Engkau serahkan diriku kepada diriku sendiri walaupun sekelip mata...”


Sekarang fokus adalah pada latihan mengajar,...LM......(^_^)....Alhamdulillah,..semoga segala urusan berjalan lancar.....berdoa dan sentiasa berdoa agar mendapat pentadbiran sekolah yang baik, guru-guru di sekolah baik-baik dan yang terpenting mendapat adik-adik pelajar yang terbaik,...adik-adik pelajar ke anak-anak pelajar,....hehehe,.....sure la adik-adik pelajar,....pelajar la tue,....moga Allah memberi pelajar-pelajar yang terbaik,..amin,....


Dengan itu, lengkapkan diri dengan selengkapnya ilmu pengetahuan, persiapkan diri untuk menjadi guru yang terbaik,...tengok balik nota-nota kuliah yang lama,...ulangkaji subjek-subjek semester 1, 2, 3,4,.....kalau tak,...abis la,....nak mengajar apa nanti k,..pelajar tanya tak leh jawab....insyaAllah boleh buat yang terbaik,.....doakan diriku sahabat-sahabat pembaca semua ya,...(^_^)
perasaan sekarang tak tahu la,...biasa-biasa jer,...cuma semangat untuk memberi yang terbaik,..isnyaAllah,.......

Selamat Maju Jaya semua sahabat-sahabat 3SPH semua,......insyaAllah kami akan mengajar subjek kemahiran hidup,....,semoga dipermudahkan segala urusan,..amin,.....



Thursday, December 8, 2011

JaLaN-JaLaN,..



Assalamualaikum,......

Just nak share gambar,...alhamdulillah 26/11/2011 pergi field trip ke Putrajaya,...melawat Taman Botani dan Taman Herba di UPM,..lawatan ni bagi subjek hortikultur hiasan...agak penat tapi syukur dapat melihat ciptaanNya,...


~ Masjid Putra, Putrajaya ~

kali kedua pergi masjid ini,...(^_^)


~ Dari Masjid Putra ~


~pemandangan dari Taman Botani~


~ Taman Botani ~


~ canopy bridge ~


~ aloe vera ~


~ pegaga ~




agak-agak apa nama dia,.....

..............
..................
............................
....
................




ini lah nama nya,...saya baru tahu ,..selama ni tgk orang tanam,...
sebagai hiasa,....Janggut Adam tau,....(^_^)

insyaAllah ada kesempatan kongsi gambar herba yang lain pula ok,....

wassalam,....

Perjuangan

Bismillah... Semasa perjalananku ke universiti, sempat aku mendengar bicara seorang ilmuan. Tokoh Maulidur Rasul Peringkat Kebangsaan 20...