Thursday, November 26, 2015

Keluar Dari Zon Selesa

Bismillahhirrahmanirrahim...

Assalamualaikum...

Zon Selasa adalah sebuah zon yang kita merasakan tiada apa-apa gangguan. Kita tenang dan bahagia dengan urusan seharian kita. (mengikut definisi aku lah...). Namun, adakah ketenangan itu yang kita inginkan. Aku juga ingin sekali berada dalam keadaan zon selesa ini. Tapi, apabila aku berada dalam keadaan ini. Aku berasa serba salah. Banyak lagi masalah yang harus aku fikirkan. Dengan status aku seorang guru, masih seorang pelajar, isteri dan seorang ummi. 

Seorang sahabat ada mengingatkan, kalau kita tak berani keluar dari zon selesa, kita pasti tidak nampak kemampuan kita. Kita tidak nampak kehebatan Tuhan dalam mencipta kita sebagai khalifah.
Saat kita hendak keluar dari comfort zone ini, kadang kala kita mudah putus asa. PUTUS ASA??...
Ya.. kerana kita merasakan perkara yang kita lakukan itu sukar, susah, boleh ke aku melakukannya. Allahuakbar. Pada hemat aku, itu semua bisikan negatif (syaitan) yang datang menerjah. Perjalanan kehidupan keluar dari zon selesa perlukan sebuah mujahadah, kekuatan, sokongan, semangat dan harapan yang tidak pernah putus. Pada siapa mujahdah ini perlu disandarkan. Sudah tentu kepada yang Maha Pencipta. 

Sabahat-sahabat sekalian, 
secara jujurnya, saya mengalami kesukaran ini. Doakan saya ya teman-teman. Saya dapat keluar dari zon selesa untuk teruskan perjuangan pengajian master saya yang masih berbaki ini. Allah kurniakan saya pemikiran yang positif serta rakan-rakan yang sangat menyokong. Namun, saya hadapi masalah dalam menguruskan masa saya sendiri. Ada sahabat yang jauh lebih sukar rintangannya. Mereka berjaya hadapi ujian itu. Saya??... Allahuakbar... InshaAllah saya juga pasti boleh kan.. 

Seorang kenalan yang sangat saya kagumi. Di bawah itu pandangan beliau.....

Sesekali perlu belajar keluar daripada zon selesa, kebiasaan, kesenangan, jauh dari susah payah dan sewaktu dgnya.

At that's where we start looking for new things, new experiences, new knowledge etc2.


Belajar benda baru tak semuanya mudah... Dan lg jauh kita cabar diri kita, kadang kita tercampak dalam zon yg ekstrim. Dan kita akan panic... but it's okay... life must go on and always hope for the success.

Apa sahaja yang kita nak dalam hidup, ada disebalik 'takut'
Kalau kita 'berani' mencuba, kita akan dapat apa yang kita nak... In Shaa Allah
DUITS - Doa, Usaha, Ikhtiar, Tawakal, Syukur

Sungguh Allah sangat menyayangi hamba-hambanya dan Allah itu sentiasa bersama-sama hambanya yang bersabar. Teruskan usaha dan melangkah. Istiqamah. Jangan berhenti. InshaAllah pasti boleh. amin....

Mohon doa kalian semua.

~ Terima kasih Sudi Membaca ~

No comments:

Emosi seorang Ibu

Bismillah Hai semua, happy holiday.... Gembiranya zati lihat sahabat-sahabat Zati berjalan sana-sini. Ada yang berjalan ke luar negara d...