Wednesday, January 22, 2014

Mat Tonoi Dalam Kenangan

Bismillahirrahmanirrahim...

Assalamualaikum..

Pagi ini mendapat perkhabaran tentang kematian seorang insan istimewa. Semasa saya kecil dahulu. Saya dan keluarga tinggal di sebuah kampung iaitu Kampung Kesang Tasek, Sungai Mati, Ledang, Johor. Saya bersekolah rendah di sana dari tadika hingga darjah enam. Banyak kenangan tercipta bersama sahabat-sahabat dan warga kampung amnya. 

Berbalik kepada kisah insan istimewa itu. Kisahnya yang setakat saya tahu. Beliau seorang anak yang sangat pandai. Namun apabila mengalami demam panas, beliau menjadi tidak ciuman. Walaupun beliau begitu, seluruh warga kampung tidak pernah memulaunya. Beliau senang dengan kehidupannya begitu. Beliau suka berjalan-jalan dan itulah aktiviti beliau setiap hari. Sehingga umur saya menjangkau 24 tahun ini, saya masih mengingati raut wajah dan nama beliau "MAT TONOI"
Nama sebenarnya adalah Manan@Md Nor Bin Manaf.

Pada tanggal 22 Januari 2014 ini, telah perginya seorang insan istimewa ini menghadap Penciptanya. Beliau telah dilanggar lari lebih kurang pukul 3.00 pagi di kampung nya sendiri iaitu di hadapan rumah Atok Ngah Yakmah (atok ini yang menjaga saya waktu kecil). Atok juga semakin uzur, semoga Allah memberi keberkatan usianya. Semoga rohnya dicucuri Rahmat. 

Al-Fatihah

Dalam kenangan.....



Pastinya beliau adalah ahli syurga...dan kita masih lagi tidak pasti pengakhiran kita. Pengakhiran itu adalah pilihan kita sama ada untuk ke jalan Nya atau sebaliknya. Kematian itu adalah pasti. Ayuh perlengkapkan diri untuk kehidupan di sana nanti. 

p/s : jika bayi-bayi atau anak-anak kecil demam, jangan ambil mudah bawa jumpa doktor atau beli ubat. Dikuatiri akan memudaratkan akal bayi itu. 

Terima Kasih Sudi Membaca
Salam Kasih Sayang Semua..

Emosi seorang Ibu

Bismillah Hai semua, happy holiday.... Gembiranya zati lihat sahabat-sahabat Zati berjalan sana-sini. Ada yang berjalan ke luar negara d...