Thursday, February 6, 2014

Kembara Sarjana Sem.I

Bismillah...

Assalamualaikum...

Entry kali ini saya just nak sharing about continuing study in master. Actually segan nak share, tapi kalau tak share macam rasa kurang, biasa lah blog saya ini lah tempat nak meluahkan, berkongsi dan sebagainya. Kalau saya kongsi,  mudah mudahan saya lebih semangat study dan kalian yang membaca juga dapat sesuatu. Inshaa Allah. Semoga dijauhkan dari rasa bangga diri, takbur dan sifat-sifat mazmumah yang lain. 

Pada mulanya ada niat hendak sambung belajar setelah tamat ijazah. Tapi bila fikir suatu perkara ini (kekangan) saya ingin tangguhkan niat dahulu. Entah la perasaan menjadi tidak menentu apabila sahabat-sahabat satu course menerima surat tawaran untuk sambung belajar. Masing-masing upload gambar surat tawaran. Perasaan jadi sedih sebab saya tak dapat lagi surat tawaran. Saya pun tak sure kenapa ada rasa seperti itu. Tak tahu nak describe,.. Kata-kata bawah ini saya luahkan...


Selepas saya hadiri konvokesyen adik saya, surat tawaran sampai hari khamis dengan keadaan basah sebab terkena hujan. Jumaat pakcik saya beri surat itu. Allahu... tak tahu nak kata apa. Alhamdulillah walaupun basah kan.. korang tengok tu..dari basah dan kering semula,.. dalam hati cakap errmm,..macam tiada rezeki sahaja...



Selepas itu, mulalah berbelah bagi sama ada hendak sambung study atau tidak. Abah cakap sukahati. Ibu pun sama. Istikharah la juga semoga Allah tetapkan yang terbaik buat diri. Isnin depannya ibu kata pergi jer... (sebab ibu tanya pandangan kawan-kawan dia..) all of them gave positive opinion. Agak sukar juga nak decide,.. saya pun menghubungi pensyarah semasa membuat Projek Sarjana Muda dahulu untuk menanyakan pandangan beliau. Maka, pastinya positif la. Pensyarah ada nyatakan pandangan untuk saya berfikir juga. Beliau galakan untuk menyambung pengajian. Alhamdulillah, pada 9 September 2013 saya berjaya mendaftarkan diri sebagai pelajar postgraduate. Sekali lagi sebuah perasaan yang tenang dan syukur teramat. InshaaAllah ini jalan terbaik untuk aku. Walaupun penat, pening, letih dan seumpamanya.. turun naik proses pembayaran, proses pendaftaran, proses pemohonan biasiswa dan sebagainya. Alhamdulillah semua dipermudahkan. Pasti ada hikmah disebalik semua ini. 


Berlalunya Semester I, pelbagai perkara saya lalui. Sebuah suasana yang berbeza semasa zaman degree dahulu. Walaupun sama universiti. Entah lah..itu yang saya rasa. Bergaul dengan pelajar yang lebih dewasa. Pemikiran mereka lebih matang dan jelas. Saya yang setahun jagung ini baru nak memasuki dunia yang sebenar. Saya banyak belajar tentang bagaimana cara membuat penyelidikan yang lebih baik, bagaimana prosesnya, hadiri bengkel itu dan ini dan pelbagai lagi. Sejujurnya bukan mudah sesuatu yang baru kita terokai dan ia juga bukan mustahil untuk kita selidiki. Syukur alhamdulillah Allah hadirkan sahabat-sahabat yang membantu, pensyarah yang tidak jemu memberi kata-kata perangsang semangat. Namun, saya kira saya tidak berjaya menguruskan waktu saya sebaiknya. Mana tidaknya proposal kajian saya masih dalam proses pengambaraan lagi... (huhu,...Allahuakbar). Terukkan.. pensyarah saya cakap itu lah proses belajar, sabar.. usaha kena ada, fokus, bersungguh-sungguh. Pasti awak boleh. 

"Sabar itu kunci kepada kebijaksanaan"

Berkaitan dengan biasiswa, saya telah memohon dua biasiswa iaitu Mymaster (Kementerian Pelajaran Malaysia, KPM) dan Zamalah (Biasiswa UTM). Zamalah perlu melalui proses interview manakala My Master tidak perlu. First time pergi interview untuk mohon biasiswa. Kecut perut juga lah.. hihi.. Alhamdulillah baik-baik sahaja. Cuma apabila disentuh isu pendidikan huhu,..hancur semua. Sebab rajin sangat menelaah surat khabar..hihi.. Dipendekkan cerita, saya mendapat tawaran kedua-duanya. Alhamdulillah.. Setelah dipertimbangkan, hati saya lebih kepada biasiswa MyMaster. Walaupun biasiswa diberikan hanya kepada yuran pengajian sahaja. Inshaa Allah, semoga pilihan ini yang terbaik.

9 Februari 2014 akan bermula Semester II.

 Allauakbar sungguh cepat masa berlalu. Saya akan meneruskan perjuangan dilapangan ilmu ini. Semoga Allah memberi saya kesungguhan dalam proses pengembaraan ilmu ini. Mohon sahabat semua mendoakan kejayaan saya menamatkan pengajian sarjana ini dengan jayanya. inshaaAllah aminn..


~Antara buku paling best untuk kajian saya~


"Berjuang dalam lapangan akademik menjadikan pendidikan sebagai senjata utama memerangi kejahilan, membina manusia yang ada common sense, dan membentuk manusia yang akan menyumbang pada kesejahteraan manusia sejagat,dunia dan akhirat"
 Hadi,2013 

'Wahai Allah, ampunilah segala dosa-dosa kami, andai kami terleka tegurlah Allah, andai kami terbabas jangan dibiar lama Allah, andai kami bergelumang dengan noda pautlah kami dengan kasihMu. Wahai Allah, sesungguhnya Engkau la Maha atas segalanya. Terangkan hati kami dalam meniti kembara ilmu ini. Berilah kami kejayaan untuk menamatkan pengajian dalam masa yang ditetapkan dengan cemerlang. Kuatkan semangat kami dalam perjuangan ini'.

Semoga kita semua sentiasa di dalam rahmat dan kasih sayang Allah. 
Terima kasih sudi membaca.
Salam kasih sayang semua (^_^)

No comments:

Emosi seorang Ibu

Bismillah Hai semua, happy holiday.... Gembiranya zati lihat sahabat-sahabat Zati berjalan sana-sini. Ada yang berjalan ke luar negara d...