Tuesday, August 31, 2010

Murni Ramadhan..!!

Bismillah 
Assalamualaikum...

Alhamdulillah syukur yang tak terhingga dipangjatkan apabila program kemuncak kolej pada bulan ramadhan tahun ini sudah selesai. Pada program kali ini ana memegang jawatan Ketua Unit Makanan. Ini lah kali pertama ana memegang jawatan dalam hal mamam nie,...hehe....Agak mencabar sebenarnya jawatan ini tetapi alhamdulillah ana dapat melaksanakan dengan baik. Alhamdulillah dengan bantuan rakan-rakan sejawatan JKM, pengetua kolej, felo-felo serta pembantu-pembantu felo...sayang korang semua....

******************************************************

Sahabat semua,...mana tak nyer mencabar jawatan ini...as a KU...ana kene banyak berhubung dengan pengusaha-pengusaha kafe untuk berbincangan mengenai harga makanan....actually pada permulaannya program ini agak kurang bajet nya....alhamdulillah pada penghujungnya semua bajet dalam lingkungan.......

Bagi ana, apa yang boleh ana belajar dalam memegang jawatan di dalam unit makanan ini....(actually leh apply tok semua jawatan or bidang tugas)
  • menyusun strategi dengan menyenaraikan semua tugasan (portfolio tugasan) agar kita mengetahui apa yang harus kita lakukan.....sekiranya kita ragu-ragu,...ringankan mulut anda untuk bertanya....if not sesat jalan.
  • bertindak semasa diri dalam keadaan stabil bukan menurut kehendak emosi....ana sering melakukan ini,...dan akan cuba sedaya upaya menghindarkannya....
  • pandai membahagikan tugas kepada ajk-ajk dibawah unit.....sekiranya ajk anda bermasalah cuba bertanya apa masalahnya....if something wrong banyakkan bersabar dan bersangka baik.
  • lagi.......jadilah seorang yang tegas di dalam memberi arahan dan membuat keputusan...perkara ini ana lemah sikit...kene banyak belajar lagi.....
  • jadilah seseorang yang membuat keputusan dengan bijak.....jumaat lepas ana berkesempatan pergi mendengar ceramah Dr. Farahwahida. beliau ada mengingatkan mengenai solat istikharah, solat ini adalah untuk kita di dalam ragu-ragu untuk membuat keputusan. Ia bukan sekadar untuk membuat pilihan jodoh atau sebagainya tetapi solat ini untuk memudahkan kita membuat pilihan atau keputusan di dalam kehidupan sehari-hari ini. Maka marilah kita meningkatkan amalan kita.
  • yang paling penting  pergantungan dengan Allah jangan lepas...Dia sahajalah yang memahami diri kita...orang lain tak kan dapat memahami diri kita...kerana Dia lah pencipta kita.....dan kita perlulah sentiasa bersangka baik dengan Allah kerana hanya dia sahaja yang mengetahui apa yang terbaik buat dirimu.
  • ana juga dapat sedikit pengalaman daripada seorang pengusaha makanan,....apa yang berlaku...rasa hati seorang pengusaha kafe....ana lebih memahami sedikit kerjaya sebagai seorang peniaga....kita tahu yang 9/10 rezeki ada pada perniagaan, kita lihat cam senang je kan...tetapi cabaran dan rintangannya juga 9 kali daripada jenis pekerjaan yang lain.
  • dan akhir sekali biar orang lain buat kita dan jangan kita buat orang lain....sebab nya 'what you give, you get back'.....
Akhirnya,...ana nak ucapkan ribuan terima kasih dan memohon akan salah, silap serta keterlanjuran kata kepada semua yang terlibat secara langsung atau tidak......hehe...alhamdulillah...

Ana ada satu je lagi tugasan bagi unit makanan ini...hehe...laporan unit...da nak kene anto....

InsyaAllah bersamalah kita memperbaiki diri untuk menjadi lebih baik lagi,..... 

p/s: if sesiapa nak bagi pandangan or nak tambah, bagi la ya...insyaAllah bersamalah kita memanfaatkannya.....

4 comments:

Cik Sara said...

Salam Ziarah..
Before ni pun pernah aktif berprogram..dan apa jua portfolio yang diberikan, semuanya memerlukan komitmen yang tinggi.. neway..Salam Ramadhan..

annazanariah said...

salam ramadhan kareem..
alhamdulillah, segalanya berjalan dengan baik..
kita kena sentiasa ingat, kita merancang, Allah jua ada perancangan.. Tapi, SEBAIK-BAIK perancangan adalah daripadaNYA..

Satu lagi, kalau ada masalah yg berlaku tak kira la kat unit atau diri kita sendiri, jgn cepat melatah dan emo2.. cari cara terbaik dan selesaikan dengan baik. "hablu min Allah, hablu minannas.."

Apa2 pun tahniah zati dah berjaya tunaikan tanggungjawab dengan baik.. zati, gema aidilfitri kak anna jadi penasihat protokol. ada ape2 bgtau ea.. :)

Nurul Izzati Atan said...

thank k.anna....alhamdulillah...
another 1 progrm coming soon...hoho...
insyaAllah pape nti kte tnya ya.......
sayang akak....

BeE~BiE said...

yes! pengarah program raya datang~ wahahhahahahaha!!!!! please giv me ur cooperation n support ya... i luv ya all!!! muahx!

Emosi seorang Ibu

Bismillah Hai semua, happy holiday.... Gembiranya zati lihat sahabat-sahabat Zati berjalan sana-sini. Ada yang berjalan ke luar negara d...