Saturday, May 15, 2010

SeLAmAt HaRi GURU...!!



Tanggal 16 Mei tidak pernah aku lupakan....tanggal itu merupakan hari guru...pada tanggal ini lah aku mengimbau kembali kenangan semasa tadika, sk rendah, sk menengah, sk agama, kolej, dan universiti...ini bukan bermakna hanya tanggal ini sahaja kita ingat cikgu-cikgu tau...(^_^)

Jasa seorang guru memang tiada bandingnya...mereka lah sumber ilmu...aku teringat waktu sekolah dulu...guru sering mengingatkan keberkatan dalam menuntut ilmu itu penting...sekiranya ilmu yang kita tuntut tidak berkat...takut-takut mungkin tiada manfaatnya ilmu yang kita pelajari...

Guru-guru ialah insan yang perlu dihormati dan disayangi.
Baginda bersabda yang bermaksud: "Tidak termasuk umatku orang yang tidak menghormati orang tua dan menyayangi orang muda serta mengerti akan hak orang alim yang lain."(Riwayat Imam Ahmad no.22755)

Dalam hadis lain, Baginda bersabda yang bermaksud:"Pelajarilah ilmu, pelajarilah ilmu ketenangan dan kesopanan dan rendahkanlah dirimu terhadap orang yang kamu ambil ilmunya." (Riwayat al-Dailimi no.238)



Akhirnya, kita perlu lah mendoakan kesejahteraan guru/pensyarah kita....mereka merupakan insan mulia yang wajar dikenang dan didoakan selama hayatnya. Sesiapa yang menghormati mereka akan memperolehi keberkatan daripada Allah s.w.t.

No comments:

Emosi seorang Ibu

Bismillah Hai semua, happy holiday.... Gembiranya zati lihat sahabat-sahabat Zati berjalan sana-sini. Ada yang berjalan ke luar negara d...